Mintákat tervezünk. Anyagokat gyártunk. Mi vagyunk a Takoy!
Ebben az időben 3D-s szemüvegben ülünk be a moziba, hogy megnézzük az Avatart – a filmet, ami minden idők legnagyobb bevételét hozza, miközben a világot súlyos pénzügyi válság rázza meg.
A nagy nevek, mint a Google, az Amazon, az Apple vagy a Disney mind garázsból indultak – mi pedig nagyon hasonlóan, egy kelet-szlovákiai kis faluban, egy családi ház nappalijából és pincéjéből kezdjük írni a Takoy történetét.
Elindítjuk az első webáruházainkat itthon és külföldön, bár akkoriban még nem anyagokban gondolkodunk.
Divattal, esküvői dekorációval és bútorokkal foglalkozunk.
A következő években a bútorok kapcsán figyeljük meg, hogy sokan azért választanak egy-egy darabot, mert megtetszik nekik a bútor kárpitja – vagyis a különleges mintájú, látványos szövet.
Miután közel tíz évig online kereskedelemmel foglalkozunk, elkezdünk kifejezetten az anyagokra összpontosítani. Belső és külsős tervezők segítségével egyedi mintákat alkotunk, amelyeket különféle textíliákra – pamutra, lenre, poliészterre – nyomtatunk. Ekkor születik meg a mottónk is: „Anyagok, amilyeneket máshol nem találsz.” Ebben az évben jön létre a Takoy abban a formában, ahogyan ma ismered.
Felvesszük az első alkalmazottakat, miközben továbbra is a családi ház szolgál központként. Rövid idő alatt annyi anyag halmozódik fel, hogy már szinte nincs is hová leülni. Még az állásinterjúkat is a nappaliban tartjuk – közvetlenül az anyagtekercsek között. :)
Jön a hírhedt Covid, és az emberek tömegesen kezdenek maszkokat varrni – az anyagok pillanatok alatt hiánycikké válnak. A Takoy már az első hetekben és hónapokban hatalmas növekedést tapasztal, ami újabb komoly kihívásokat hoz magával: hogyan elégítsük ki megbízhatóan és minél gyorsabban az egyre nagyobb keresletet?
Ahhoz, hogy lépést tudjunk tartani a növekvő kereslettel, bővítenünk kell a csapatot. A létszámunk hat hónap alatt 15-ről 60 főre növekszik. Ez pedig egyértelműen azt jelenti, hogy a családi ház többé már nem alkalmas sem raktárnak, sem irodának – kinőttük az otthoni kereteket.
Raktárosaink igazi bravúrt visznek véghez: mindössze egy hét alatt, teljes működés mellett költöztették át az egész céget. Mindezt úgy, hogy minden egyes megrendelést időben feldolgoztunk. Az új otthonunk a várostól 10 kilométerre lévő nagyraktár lesz.
Ebben az évben a Takoy először vesz részt a Heuréka által szervezett ShopRoku versenyen. A rövidáru kategóriában elnyerjük a Minőségi Díj második helyét – ami hatalmas elismerés számunkra, és megerősít bennünket abban, hogy jó úton járunk.
A szabásmintákat és a saját tervezésű termékeket eddig is mi álmodtuk meg, de a késztermékek gyártását külső partnerekre bíztuk. Márciusban viszont elindítottuk az első saját gépeinket, és ettől kezdve több alapanyagot – például a softshellt és a poliésztert – már mi magunk nyomtatunk házon belül.
Három hónappal később egy újabb kisebb géppel bővítjük a gyártást, amely rövidáru nyomtatására szolgál. Ahhoz, hogy minden megrendelést időben teljesíthessünk, a gyártó csapatunk létszáma háromról öt főre nő.
A ShopRoku versenyen ismét sikerül elhozni a második helyet – és ezúttal nemcsak Szlovákiában, hanem Csehországban is.
Az év végén egy terjedelmesebb interjú jelenik meg Boris Gogol vezérigazgatónkkal az egyik napilapban. A cikk nem a számokról, a stratégiákról vagy az eladásokról szól – hanem arról, ami számunkra a legfontosabb: cég az emberi oldaláról, a Takoy értékeiről és arról, hogyan viszonyulunk a munkatársainkhoz.
A cikket te is elolvashatod fordító segítségével.
Biztosan ismered a mondást: „Kis lépés egy embernek, hatalmas ugrás az emberiségnek.” Mi ugyan nem voltunk a Holdon, de néhány hónap alatt hatalmas lépést teszünk a saját gyártás irányába.
Májusban telepítünk egy új nyomtatógépet kifejezetten pamutanyagokhoz. A gép olyan hatalmas, hogy nem fér be a meglévő telephelyünkre, így külön épületet kell kialakítanunk.
Júniusban a teljes korábbi gyártásunkat is átköltöztetjük ebbe az új épületbe, hogy minden termelési folyamat egy helyen legyen. Az eredeti épületben pedig továbbra is a raktár, a rendelések feladása és az adminisztráció működik.
A Forbes magazin is felfigyel arra, hogy az Európában sikeres szöveteket Kelet-Szlovákiában tervezik és gyártják. A cég alapítóival, Tatianával és Borisszal készítenek egy hosszabb interjút, amelyben részletesen olvashatsz a Takoy kezdetekről.
Ha téged is jobban érdekel a cég emberi oldala, mint a számok és statisztikák, akkor figyelmedbe ajánljuk a Slovo+ portálnak adott interjút. Ebben alapítóink arról beszélnek, milyen keresztényként helytállni az üzleti életben.
A cikket te is elolvashatod fordító segítségével.
Először nyerjük el az első helyet a ShopRoku Minőségi Díját Szlovákiában, és Csehországban is bejutunk a döntősök közé.
„Mindkét fronton” sikerült győznünk – megvédjük az első helyünket a ShopRoku versenyen Szlovákiában, és Csehországban is elhozzuk a győzelmet. Ez az elismerés hatalmas motiváció számunkra, és egyben felelősség is, hogy továbbra is a lehető legjobban végezzük a munkánkat.
Például a fiatal tehetségek támogatásával is igyekszünk jobbá tenni a jövőt – az Iparművészeti Iskola partnerei lettünk, és 2023-ban mi szponzoráljuk az Úsvit – Diákdizájn Díjat.
Az elmúlt hat évben húsz országba terjeszkedünk, már 90 fős csapattal dolgozunk, és a mintáinkkal már nemcsak egy sétán vagy nyaralás közben találkozhatsz, de a divatbemutatók kifutóin is.
A cikket te is elolvashatod fordító segítségével.
Az év elején felmerül az ötlet, hogy rendszeres, informális találkozókat szervezzünk, ahol megosztjuk az e-kereskedelem világában szerzett tapasztalatainkat. Ezeken a találkozókon részt vehetnek az ügyfeleink, diákok és mindenki más, aki tanulni szeretne vagy kapcsolatokat akar építeni.
Az év folyamán 8 találkozót rendezünk, ahol személyzeti és marketing témákat boncolgatunk, kicsit oktatunk, kicsit meghallgatunk... de összességében segítünk egy olyan aktív közösség kialakításában, akik érdeklődnek saját maguk és a körülöttük lévők fejlődése iránt.
Vállalati kultúra
A Takoy továbbra is fejlődik. A legnagyobb növekedést a Covid időszakában tapasztaltuk, amikor néhány hét alatt a 15 fős csapatunk több mint 60 főre bővült.
A növekvő csapatunkkal párhuzamosan elengedhetetlenné válik egy szervezeti struktúra kialakítása, a belső szabályok meghatározása és egy közös jövőkép megfogalmazása. Ahhoz, hogy a legjobbak legyünk, mindannyiunknak egy irányba kell tartanunk.
Négy alapvető értékben egyezünk meg, amelyek a Takoy alapját képezik.
Kapcsolatok építése
Nem csupán arról van szó, hogy úgy viselkedj, ahogyan szeretnéd, hogy veled is bánjanak.
Először is, ne várj, hanem kezdeményezz! Segíts a kollégáknak a problémáik megoldásában, és teremts biztonságos, elfogadó és barátságos légkört. Az akadályok lebontása részeként például minden kollégával tegeződve kommunikálunk.
A cég beállíthatja a folyamatokat, fizetheti a csapatépítést, és gondoskodhat a kávéról és süteményről, de a valódi kapcsolatokat az emberek építik. Ha te is így gondolkodsz, akkor nálunk a helyed!
Beszélj nyíltan, őszintén és mondj igazat!
A cégen belül, de azon kívül is!
Az őszinte visszajelzés viszi előre az embereket. Tanulj meg kedvesen és őszintén adni!
És tanulj meg elfogadni! Ne felejts el dicsérni, ha valami sikerül! Ugyanakkor, ha valami nincs rendben, bátran mutass rá!
Ne mondj olyan dolgokat valakinek a háta mögött, amiket nem mondanál a szemébe is!
És tartsd be az ígéreted!
Légy felelős a saját teljesítményedért!
Legyen a célod, hogy holnap egy kicsivel jobb legyél, mint ma! És ezért is csak te vagy a felelős!
Az emberek megváltoztatása valóban csábító, de rendkívül nehéz, ha nem lehetetlen.
Ha valóban változást akarsz, kezdd magaddal! És akkor talán másokat is inspirálsz.
Senki sem kényszeríthet arra, hogy jobb legyél, ha nem akarsz. Csak a belső motivációd az, ami valóban előrevisz.
És ha nem tudod felvállalni a felelősséget a saját eredményeidért, idővel bizalmatlanság jelenik meg, és vele együtt az ellenőrzés is. Ez senkinek sem kellemes.
Vigyél ötleteket a munkádba
A növekedés csak az innováció mellékterméke.
És a mai sikered legnagyobb ellensége a tegnapi sikered!
A lényeg, hogy ne fogadd el a dolgokat úgy, ahogy vannak, és mindig keresd a lehetőségeket a javulásra. Ha valami eddig jól működött, az még nem jelenti azt, hogy a jövőben is így kell lennie. Ha úgy érzed, hogy van lehetőség a hatékonyság növelésére, akkor tegyél fel kérdéseket és vizsgáld meg a jelenlegi folyamatokat.
Figyeld meg a problémákat, és vedd észre azokat az apróságokat, amelyek megnehezítik a munkát. Keresd a megoldásokat, még akkor is, ha nem tökéletesek. Egy kis előrelépés is elég ahhoz, hogy az egész csapat előrébb lépjen.
Főleg, mert még egyetlen vezető sem volt szomorú amiatt, hogy a csapata folyamatosan fejlődött!